söndag 22 juni 2014

Rosengädda!

Jag har läst två böcker som jag har tänkt recensera i en smäll nu, eftersom att de hör ihop.

Titel:
 Rosengädda nästa! och Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Författare:
 Emma Hamberg
Handling:
 Rosengädda nästa! handlar om ett gäng människor som har lite olika problem eller är olyckliga på olika vis. Bror, som är en speciell trettonåring (han uppfattas mer som 73-åring) som vill att föräldrarna inte ska skiljas, Tessan, en 29-årig fjortistjej som jobbar i korvkiosk och Jane, en djurälskande hippie är huvudpersonerna. De möts och börjar bo tillsammans och nya personer kommer in i bilden. Det är väldigt spännande och roligt och boken är skriven på ett sånt sätt att man inte kan sluta läsa.
Larma, släcka, rädda i Rosengädda är fortsättningen på första boken, då får man följa Tessan som har flyttat in i ett gammalt hus i en håla någonstns söderut (spoiler alert). Det tillkommer även lite nya människor, till exempel Jonny, en ensam brandinspektör som är väldigt deppig. Jag fick tårar i ögonen när jag läste om honom. Men det blev bättre!
Dessa böcker är väl värda att läsas! De är jättebra helt enkelt. Har du inte läst dom så gör det nu! Och var glad över att du har kvar något alldeles toppenbra att läsa. Jag hoppas på att det kommer ut en tredje bok om dessa personer. Andra boken läste jag ut på en dag och den var ändå på ca 400 sidor...
Det enda mindre bra med böckerna är alla beskrivningar av mat som Tessan lagar (hon vill bli kock). Jag avskyr uttrycket att "smaker gifter sig med varandra" (får rysningar bara av att skriva det, brrr) och såna beskrivningar vimlar det av i böckerna. Men det får man ta för de är så pass bra annars.
Poäng:
9/10 poäng!


Nu kan jag alltså lägga till 675 sidor på mitt läsmål för sommaren!

2 kommentarer: