Visar inlägg med etikett recension. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett recension. Visa alla inlägg

fredag 22 augusti 2014

Bokmålet. Hur går det?

Jag skrev tidigare om mitt mål med läsning i sommar, nämligen 7000 sidor. Nu är det lite mer än en vecka kvar av sommaren och jag börjar tro att jag inte kommer kunna nå mitt mål! Panik! Eller? Jag är ganska nöjd med min läsning trots allt.

Här är en lista på vilka böcker jag läst hitintills och hur många sidor varje bok har:



Harry Potter och fången från Azkaban - 531
Kranvridarna - 250
Surt sa räven om rabarbrena – 271
Rosengädda nästa - 349
Larma, Släcka, Rädda Rosengädda - 415
Hjärta av damm - 176
För alltid… - 200
Platt fall Lotta - 141
Jag väntar under mossan – 218
Det handlar om dig – 256
Lotta går till väders – 157
The complete Maus – 296
Kitty och den mystiska grottan – 185
Visning pågår – 400
Halva Harry Potter och halvblodsprinsen – 300
I maktens skugga – 364
Döden på Nilen – 282
Ligg lågt Jolly – 150
Agnes Cecilia en sällsam historia – 312
Skuggor på vattnet – 436
Heja Lotta - 159

Jösses! Vissa av de där böckerna känns det som att det var en evighet sen jag läste? Inte sant? Men sommaren är ju ganska lång. Känns lite som att det var i ett annat liv jag läste "Rosengädda"-böckerna. Ack och ve!
Hur som helst, tillsammans så är dessa böcker inte mindre än....

5848 sidor!

Jag har med andra ord endast 1152 sidor kvar. Det betyder att jag måste läsa 115 sidor per dag för att nå målet. Kan jag fixa det? Tror inte det. Tänker inte stressläsa heller. Vi får se hur det går!


söndag 6 juli 2014

Det handlar om dig


Titel:Det handlar om dig
Författare:Sandra Beijer
Handling:När bloggaren Niotillfem (Sandra Beijer) skrev att hon hade skrivit en bok som skulle komma ut så tänkte jag direkt att jag skulle läsa den. Bloggare släpper ju böcker titt som tätt nu, men det är oftast receptböcker eller böcker med tips på olika saker. Det kändes mer intressant med en skönlitterär bok (Och dessutom en ungdomsbok, som ni vid det här läget borde ha förstått att jag gillar).
Boken handlar om en tjej som blir kär i en kille och om hur dessa två personer träffas då och då, och om hur deras relation är. Andra recensioner jag har läst av boken prisar den och tycker att "Ååå, det var precis så det var på den tiden (15 år)". Jag tänker mer - "Nej. Det var absolut INTE så det var". Men jag kan tänka mig att många kärlekskranka tonåringar gillar boken, och att många har varit med om såna typer av relationer som boken beskriver. Boken passar nog sådana personer bättre än vad den passar mig. Men jag tycker att språket är ganska fint, ibland lite väl fint på ett Oh-jag-är-en-trasig-själ-sätt. Nu känns min recension som en stor diss av boken, det är den dock inte. Boken var helt okej och jag tror att många i den åldern kan känna igen sig.
Poäng: 5/10

torsdag 3 juli 2014

Jag väntar under mossan

Dags för en bokrecension!


Titel:
Jag väntar under mossan
Författare:
Amanda Hellberg
Handling:Handlar om en flicka , ca 13 år, som är i Sverige över sommaren, i sin morfars hus ute i skogen. Hon och hennes föräldrar bor vanligtvis i Storbritannien men nu ska de spendera sommaren i gamla Sweden. Mamman och pappan far dock på en kryssning i Norge och lämnar flickan och morfadern i stugan. Genast börjar konstiga saker hända, övernaturliga viskningar om natten, supersnabb transportering under vatten och främlingar som stirrar på flickan från skogens mörka vrår. Flickans mormor försvann för 30 år sedan, spårlöst. Nu börjar bygden känna av att ytterligare något hemskt kommer att hända.
Boken var spännande och underhållande, men lite väl övernaturlig för min smak. Jag tycker att det inte brukar märkas så tydligt om böcker är ungdomsböcker (som denna) men nu kändes det ganska mycket som att jag läste något som var skrivet för liiite yngre personer.
Ett stort minus var att de som har korrekturläst boken inte har gjort ett speciellt bra jobb. Det var med flera felstavningar (exempelvis passsar - japp 3 S). Det gjorde att boken blev hackig att läsa då man fick stanna upp i texten.
Stor plus för det fina omslaget!
Poäng:
4/10

tisdag 24 juni 2014

Restaurangrecension

Godkväll!

Jag tänkte ta och recensera ett matställe här i stan nu, det är dags för det.
Stället om jag valt är Tilltugg (mycket fult namn), som är ett tapas-ställe vid Vaksala torg. Jag har varit där tre gånger så jag anser mig ha nog kännedom om maten och atmosfären där för att kunna skriva en stump om det.

Tilltugg har en massa olika typiska tapas-rätter men spansk touch. De har olika varma rätter och kalla rätter samt efterrätter. Första gången jag var där så var det med Sofia, Anna och Jesper från Lule. Det var väldigt trevligt och gott då, vi kunde välja massor med olika mat då eftersom vi var så många som delade. På så sätt fick man provsmaka mycket! Mina favoriter då var räkor i vitlök och chili (som jag ätit vid varje besök) och revbensspjäll. Vi beställde även drinkar, vilka var goda och uppfinningsrika. Det bästa var att de var lite långsamma med att komma in med några rätter (som vi totalt glömde) så vi fick rabatt på hela besöket.
Andra gången var jag där med Johan när vi hade vår julmiddag. Då spelade de fin motown-julmusik. Den gången var maten inte så jättegod dock, men det var mest pga att jag smakade på Johans calamares (big mistake) och började må illa av dom. Brrr.
Tredje gången var jag där med Anna (en annan Anna). Då åt vi spanska ostar, bröd, räkor och oliver och det var helt perfekt. Väldigt gott! Blir nästan hungrig av att tänka på det nu.

Betygen på Tilltugg blir:
Mat: 7/10
Stämning: 8/10
Namn: 1/10

Johan som ska äta bläckfisk...

söndag 22 juni 2014

Rosengädda!

Jag har läst två böcker som jag har tänkt recensera i en smäll nu, eftersom att de hör ihop.

Titel:
 Rosengädda nästa! och Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Författare:
 Emma Hamberg
Handling:
 Rosengädda nästa! handlar om ett gäng människor som har lite olika problem eller är olyckliga på olika vis. Bror, som är en speciell trettonåring (han uppfattas mer som 73-åring) som vill att föräldrarna inte ska skiljas, Tessan, en 29-årig fjortistjej som jobbar i korvkiosk och Jane, en djurälskande hippie är huvudpersonerna. De möts och börjar bo tillsammans och nya personer kommer in i bilden. Det är väldigt spännande och roligt och boken är skriven på ett sånt sätt att man inte kan sluta läsa.
Larma, släcka, rädda i Rosengädda är fortsättningen på första boken, då får man följa Tessan som har flyttat in i ett gammalt hus i en håla någonstns söderut (spoiler alert). Det tillkommer även lite nya människor, till exempel Jonny, en ensam brandinspektör som är väldigt deppig. Jag fick tårar i ögonen när jag läste om honom. Men det blev bättre!
Dessa böcker är väl värda att läsas! De är jättebra helt enkelt. Har du inte läst dom så gör det nu! Och var glad över att du har kvar något alldeles toppenbra att läsa. Jag hoppas på att det kommer ut en tredje bok om dessa personer. Andra boken läste jag ut på en dag och den var ändå på ca 400 sidor...
Det enda mindre bra med böckerna är alla beskrivningar av mat som Tessan lagar (hon vill bli kock). Jag avskyr uttrycket att "smaker gifter sig med varandra" (får rysningar bara av att skriva det, brrr) och såna beskrivningar vimlar det av i böckerna. Men det får man ta för de är så pass bra annars.
Poäng:
9/10 poäng!


Nu kan jag alltså lägga till 675 sidor på mitt läsmål för sommaren!

fredag 20 juni 2014

Bokrecension!

Dags för en bokrecension!


Bok:Hjärta av damm (lite löjlig titel kanske)
Författare:Ingelin Angerborn
Genre:Rysare/Skräck för barn/ungdom (älskar ungdomsböcker!)
Handling:Bella är en tolvårig flicka som ska gå en teaterkurs på den gamla teatern. På kursen får gruppen, som består av 12 barn, arbeta med en pjäs som handlar om spöken. Men är det vara i pjäsen spökena finns? Huvudpersonen börjar se underliga saker i den gamla mystiska teatern, dockor som blinkar, skuggor av personer som inte finns där och andra konstiga saker. Ett av barnen i gruppen kollar konstigt på Bella, och Bella blir mer och mer uppskrämd och förvirrad av allt som sker under kursens gång.
Författaren till den här boken har skrivit många skräckböcker för barn och ungdom, jag har läst alla jag har hittat och jag blir alltid skraj! Jag förstår inte hur barn kan läsa dessa böcker utan att få mardrömmar. Dock är böckerna alltid som mest spännande innan man får veta själva "lösningen" på varför allt skumt sker. Men så är det nog för det mesta vad det gäller böcker och filmer.
Poäng: Inte en av hennes bästa böcker, men helt klart spännande! 6/10 poäng.