söndag 15 juni 2014

London!

Hallå!
Förra helgen var jag och Johan på en tripp till the UK and London. Det var väldigt trevligt och varmt! Nu ska ni få se lite bilder från vår resa.

 Första dagen började vi med att hitta hotellet, som låg ganska mitt i smeten. Det var med andra ord väldigt lätthittat! Strand Palace hette det, det hade väldigt god frukost, hårda sängar och bra läge. Hotellet får 7/10 poäng!
Efter att vi hade lämnat våra väskor där gick vi en sväng i närheten och åt lite salami, på bilden ser ni Johan som spexar loss med lite socker.

 På kvällen åt vi mat på The Ivy, vi hade låtit bokat in oss på restauranger varje kväll så att vi slapp irra runt och leta efter något bra matställe. Det var ganska skönt faktiskt! Dock skulle jag inte rekommendera The Ivy eftersom att det var svindyrt för väldigt lite mat. Åtta räkor med lite tomater kostade ca 300 kr. Men drinkarna var goda! The Ivy får 2/10 poäng.

 Dagen efter åt vi frukost på hotellet, underbar frukost! Vi käkade croissanter, marmelad, bröd, brieost, vanlig ost, stekt ägg, vita bönor i tomatsås, friterade bröd (!), korvar, bacon, blodpudding (inte jag) med mera!
Därefter gick vi på stan och shoppade loss. Handlade på Primark, massor med kläder och presenter! Sen var vi såklart på Forbidden Planet, här på bilden ser ni Johan som är i valet och kvalet om vilka t-shirtar han ska välja. Det blev tre stycken!

 Jag ville såklart ta en bild utanför en telefonkiosk! Mycket turistigt. Att ha strumpbyxor var för övrigt väldigt varmt, det var kanske 25 grader den dagen (och alla andra dagar utom en stund då det regnade lite).


På eftermiddagen så gick vi runt och kollade på sevärdheter. Här är jag på Trafalgar square, som låg kanske en halv kilometer från vårat hotell.

 Johan utanför drottningens lya, hon var hemma! Men jag råkade såklart ta kort så att flaggan kom precis bakom lyktstolpen...


På kvällen åt vi middag på Crazy Bear. En väldigt häftig restaurang! Som ni ser så var det mycket rött och guld och bling-bling. Väggarna var klädda i koskinn (på ett ryskt sätt, inte på ett cowboysätt) och det var diamanter i sofforna.


Här är jag, mycket förväntansfull på maten, som var jättegod. Vi åt först dim sum, med räkor och lök. Sen kyckling med paprika och sist lite glass och sorbet. Crazy Bear får 9/10 poäng! Gå dit!


Dagen efter vaknade vi, åt av den underbara frukosten och begav oss till British Museum där vi skulle se vikingautställningen (som visas till den 22 juni, så om ni vill se den är det dags att pallra sig iväg nu). Vi kom dit vid ungefär halv tio och fick då veta att nästa insläpp på utställningen var kl 12.10, men det gjorde inte så mycket för det råder ju inte direkt brist på andra saker att titta på där. Vi gick runt och kollade på blandade grejer, fikade i deras café och fick tillslut se utställningen. Den var väldigt fint gjord, speciellt alla citat från vikingar som fanns med på väggarna.
Museet får 8/10 poäng.

Johan när han  poserar tufft (mot sin vilja).


Väldigt smickrande ljus!


Den här tiaran hade jag inte haft något emot att ha på mig. Frågan är bara när..


På kvällen åt vi fish and chips, det måste man ju nästan när man är i London! Vi fick sitta vid ett öppet fönster och bli svalkade av engelska brisar. Toppen! Vi åt på Wellington, som får 8/10 poäng det med!


Därefter gick vi en promenad och råkade komma in på den här fina innergården med en massa fontäner i marken.


En äkta turistbild på London Eye och en bro med buss på.
Efter att jag tagit den bilden gick vi in i en väldigt fin trädgård. Trädgården får 10/10 poäng!


Jag tycker att det är så festligt att de har så smala hus, det ser ut som att de verkligen har pressat för att få plats med allihopa! Dessutom blandas gammalt och nytt på en intressant sätt. Pressade hus får 10/10 poäng! (Börjar bli lite galen med poängen nu...).

Såhär såg hotellet ut! Vårat fönster är precis ovanför S-et i skylten. Man sov riktigt gott där, trots att gatan var så nära! Dagen efter for vi hem igen.

Det var det! Hela resan får nog 9/10, den var alldeles alldeles underbar!

2 kommentarer:

  1. Haha jag gillar din poängsättning! Speciellt på de trånga husen ;) Kul att du har en blogg, vill läsa mer om din händelserika sommar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack! Jag gillar ju att ge poäng vet du ;)

      Radera