Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg

torsdag 4 september 2014

"Jenny poserar på olika höjder"

I helgen  var jag i Stockholm och umgicks med delar av familjen. Vi var bland annat på Skansen och högst uppe på Hammarbybacken. Därav namnet på det här inlägget. Jag poserade på toppen av berget på Skansen och uppe på skidbacken i Hammarby sjöstad. Den senare var läskigast, usch och fy det var några galningar där som åkte cykel ner för berget! Tokar! Jag fick svindel av att stå fem meter från stupet och dom bara kastade sig ut. Nåväl, vi kom ner oskadda som tur var.
På bilden här nedanför ser ni alltså mig, Tele2arena och Globen. Tre magnifika skapelser! Nu är det nog dags att sova...


tisdag 2 september 2014

Besök av moster!

Vi har haft besök av vår moster! Jag kanske har hunnit med ett och annat i sommar ändå? Först var vi i Uppsala i ett par dagar, gick runt och såg sevärdheter och sånt ni vet. Men då lyckades jag tydlige inte med att ta några kort? Eller så är dom på kameran (det här är mobilkort).
Efter Uppsala for vi till Stockholm! Vi bodde på ett hotell vid Hötorget, här ser ni Fanny i den perfekta fönsternischen. Det var helt underbart att sitta där och kolla ut över torget!

Det här var vår utsikt på morgonen.

Och det här var kvällsutsikten. Förstår ni vilket jobb dom som arbetar med frukt och blomförsäljning gör? Dom kom dit tidigt på morgonen och bygger upp hela alltet, sen på kvällen packar dom ihop allt och drar iväg med sina små kuber. Dag ut och dag in! Hoppas att dom tjänar bra...

Vi var bland annat på Nordiska museet och såg utställningen om ränder. Upptäckte att en bekant till mig hade med en skål på utställningen, imponerande!


 Moster Mia på en av Nordiskas balkonger! Nedan ser ni mig på samma balkong.

Sen tillbaka till hotellet och fönstersitta litegrann...

Åka båt-selfie! Tycker att jag ser lite vindögd ut? Måste vara en synvilla... hehe.
So Long!

söndag 31 augusti 2014

Bilder från Augusti!

Imorgon börjar skolan! Så nu är sommarlovet över. Jag har varit ledig i nästan TRE MÅNADER!!! Herreminje alltså, vars tog tiden vägen? Jag har fört över alla bilden från mobilen så nu tänkte jag visa er några stycken.

 Berget av saker som vi flyttade hit den 2/8! Numera är allt utplacerat och jag känner mig som hemma. Älskar att ha ett eget hem! Korridor är ju en bra uppfinning men eget hem är allra bäst. Så skönt att inte få kväljningar av att laga mat (pga lortigt kök). 

 Jag och Fanny åt middag på Snerkan! Sen gick vi på stadspromenad, här poserar jag vid slottsutsikten.

Fanny på restaurangen. Hon åt hamburgare och jag havspasta, det var inte så gott något av det men det var en trevlig kväll! 

En dag tog jag en morgonpromenad förbi kyrkan. 

En dag (eller några stycken) var det så fruktansvärt varmt! Över 40 grader i solen och nästan lika varmt i skuggan. Skönt! Saknar den värmen nu när det är kallt kallt.

Johan fyllde år och fick paket.

Fanny och jag letade checkpoints (som vanligt). 

Förra helgen var vi en sväng till Sigtuna! Fanny tog en jättesmickrande bild på mig när vi besökte en ruin. Nu är det kallt, som ni ser på min tjocktröja!

Fanny uppe i ett träd.

En av mina favoriträtter, grönsaker med dipp! Det vita på tallriken är mozzarellaost, det var 3 för 10 kr på Ica Väst! Älskar Ica Väst, dom har alltid rea på goda grejer. 

Det var allt för den här gången!

tisdag 5 augusti 2014

Norrut och vidare!

 Ja men hörni! Dags för ett inlägg om vår tripp norrut. Vi for uppåt i bil, pappa, bror Kalle och bror Johan kom och hämtade upp mig och Fanny i Uppsala vad ca kl 10 på morgonen en solig sommardag. Tydligen så hade alla lyckats ta på sig likadana kläder. Inte så svårt ioförsig då alla i den här familjen är förtjusta i randigt... Jag hade dock på mig ett linne med ankare på. Typiskt!
Resan upp tog ungefär 12 timmar, den gick väldigt bra!

Pappa och Johan hade köpt soft airguns som de sköt på varandra med (obs utomhus och i full skyddsmundering). Vi tyckte att det passade sig med ett kort på randiga familjen hållandes i vapen. Som ni ser är Fanny utrustad med en dolk.

Som ni vet så badade vi väldigt mycket i Lule! Det var så varmt! Varmt i vattnet och varmt i luften, helt underbart.  När vi inte badade så satt vi ofta ute på balkongen och läste, stickade eller spelade kort! Balkong är livet. Speciellt balkong med utsikt över hela stan!

En dag var vi och plockade hjortron utanför Morjärv. Inte en enda mygga! Däremot bromsar. 

Fanny ville testa hur det kändes att bli skjuten så pappa fick peppra henne medans hon sprang runt och tjoade. Kändes tydligen inte alls (i dom där kläderna). Märker för övrigt att jag har väldigt många bilden där diverse familjemedlemmar poserar med vapen av olika slag. Undrar vilka signaler det sänder ut?

Här ser ni Johan, Fanny och Kalle som beundrar utsikten.

 Sen for vi hem med flyg. Fanny fotade moln. Vackert!
Nästa inlägg norrifrån handlar om vår resa till Kalix! Tror jag minsann...

måndag 4 augusti 2014

Gotlandsinlägget!

Nu har jag hittat alla sladdar som behövs för att lägga in bilder på datorn så nu kommer ett inlägg om min Gotlands-resa! Tyvärr så får jag fortfarande inte vända på bilder (börjar bli mycket tröttsamt). Så några fina kanske inte kan tas med. Nåväl!

Jag och pappa åkte båt till Gotland och sen buss neråt, Johan (bror) och Marie (Johans mamma och pappas f.d sambo) kom sen och hämtade oss vid busshållplatsen. Det var soligt den dagen, så jag passade på att ta kort på solnedgången!

 Johan kastade sten från stranden.


 Vindkraftverken stod kvar som vanligt!

Sen blev det andra bullar, dagen efter. Marie var på Gotland i nästan tre veckor, hon sa att det bara var regn och rusk och kallt fyra dagar på dessa veckor och det var JUST när jag och pappa var där. Precis så har det varit de senaste tre gångerna jag varit nere i stugan, så jag börjar tro att den platsen hatar mig... Men hursomhelst, det var ju trevligt ändå! Här var vi på utflykt till Holmhällar. Vi brukar  bada där men nu var det ca 15 grader i luften så bad var inte så lockande.

 Men jag var glad ändå!

Pappa, Johan och Marie på regnig strand.


Det kom några regnfria timmar en dag, då tog jag ett dopp! Här ser ni bryggan som hör till stugan, stugan (och bryggan) ägs av Maries pappa. Dock så är det många som tror att bryggan är o-ägd så man får trängas med diverse turister ibland. En gång när vi var små så var det två hippisar som.. hm... hade en mysig stund på bryggan. Vi kikade på dom med kikare och blev förfärade. Dom skulle bara veta!

Vi passade även på att fara på en liten utflykt när solen sken.  Blev imponerad av kottmängden på ett gäng granar som fanns vid en strand.

Vi for till den traditionella bunkern!


Lejonkungen spelades in på Gotland. Visste ni det?

 En värrrrld full av liiiiv!

Jag fotade inte så mycket då det regnade av förklarliga skäl, men förutom det ni nu har sett så åt vi massa mat, spelade spel, läste, promenerade och jag hade på mig tre lager tjocktröjor.

Vi for hem ganska tidigt på dagen med båten. Självklart så var det strålande väder! Det är okej Burgsvik, jag fattar piken! Hehehehehe.

fredag 1 augusti 2014

Sådärja!

Hallå!
Nu är jag tillbaka i Uppsala efter att ha varit på resande fot (ungefär) i några veckor. Var som ni vet först i Stockholm, sen på Gotland och sist av allt Lule. I Lule hann vi även med resor till Pite och Kalix.
Jag har försökt att blogga tidigare med vissa webläsare (nämner inga namn) vägrar ladda upp bilder. Det resulterade i att jag blev galen och gav upp. Men nu är jag på banan igen!
Idag ska jag fara iväg och hämta nycklarna till mitt nya hem, hurraaaaa. Sen ska jag börja flytta över småsaker som är jobbiga att packa er (blommor etc). Imorgon blir det riktig flytt med bil!
Under tiden får ni här ett litet smakprov på bilder från mina resor (utförligare inlägg kommer sen):
 Solnedgång på Gotland (innan regnet kom)
 När regnet hade kommit! Blött och kallt men trevligt vid raukarna.

Påväg uppåt i bil. Alla syskon (utom jag) hade tagit likadana tröjor...

I Kalix!

Vid Avafors (eller som vi kallar det, Grön-sten-stället).