lördag 21 juni 2014

Egen tvål!

Jag har kommit över ett recept på hur man går egen flytande tvål. Väldigt intressant för en sparsam människa som jag! Dessutom är det mer miljövänligt, så slipper man köpa på sig en massa plastflaskor m.m bara för att kunna tvätta sig.
Det är så enkelt att man tar en liten hårdtvål, jag har fått en av pappa som han plockade med sig från något hotell, och använder sig av den!

Tvålen jag kommer att använda

1. Riv tvålen med rivjärn ner i en bunke.
2. Häll på 2-3 liter kokhett vatten.
3. Rör om tills tvålrivet har löst upp sig.
4. Låt bunken stå över natten, då blir innehållet till en lagom geggig gegga.
5. Rör om geggan (det här är alltså tvålen).
6. He ner den nu flytande tvålen i valfria behållare, till exempel gamla shampoflaskor eller tvålpumpsflaskor. 

Ta-da! Du har nu gjort egen flytande tvål, billigt, enkelt, och bättre för miljön.
Jag ska sätta igång mitt tvåltillverkande när min nuvarande tvål har tagit slut, borde vara om någon vecka ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar