torsdag 12 juni 2014

Blomsterhårbandet

DIY-Blomsterhårband!

Numera har det blivit rätt inne att pryda barret med blommor i olika former, speciellt hårband med blommor och blad ser man på var skalle i stan. Förra året gjorde jag ett blom-diadem, med det blev lite väl blommigt (såg lite ut som en hel sommaräng på knoppen) så nu provade jag att göra ett lite enklare hårband.

Det du behöver är:
- Tygbitar i önskar färg, jag använde mig av ulltyg som inte remsas upp i kanterna (hett tips).
- Sax, sytråd och nål.
- Bling-bling, exempelvis paljetter eller pärlor.
- Resårband. Jag tog det jag hade hemma, vanligt vitt. Det blir nog dock snyggare om man har ett i ungefär samma färg som blommorna eller sitt eget hår.

 Börja med att klippa ut önskade blomformer, klipp ut så många du vill ha. Du kan välja att exempelvis täcka hela bandet, bara ha några få på toppen eller göra som jag gjorde och ha ungefär halva bandet täckt.
 Jag valde att göra ljusgröna blommor med mörkgröna cirklar under, då skapas en blad-effekt plus att man då döljer resårbandet lite extra.
 Därefter börjar du sy ihop blommorna, dekorera med valfria dekorationer och sy sedan fast blommorna på resårbandet. Tänk på att sy fast dem så att de överlappar varandra litegrann, eftersom att resårbandet töjs något när du har det på huvudet.
 Sno bandet runt huvudet för att se hur snävt du vill ha det. Sy sedan ihop bandet med några stygn, gärna så osynligt så möjligt.
Nu har du ett blomsterhårband färdigt att användas!
Jag lägger upp bilder på hur jag matchar mitt senare, kanske efter midsommar eller någon annan festlig tillställning.
Lycka till!

2 kommentarer: