måndag 23 juni 2014

Jennys maräng och sockerkaks-tårta

Det här är tårtan är den jag bakade på midsommarafton, den heter säkert något annat också men jag vet inte vad så jag kallar den numera Jennys maräng och sockerkaks-tårta (har gjort några modifieringar i receptet).

Till sockerkakssmeten:
4 äggulor
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
4 tsk bakpulver


Till marängsmeten:
4 äggvitor
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
En liten skvätt ättika


Till fyllning och dekoration:
3 dl vispgrädde
Bär och frukt man gillar (och tål)


Börja med att slå på ugnen på 175 grader.


Sen fortsätter du med sockerkakssmeten. Vispa först mjukt eller smält smör med sockret, därefter her du i äggulorna en efter en samtidigt som du vispar. Sedan så varvar du de torra ingredienserna med mjölken och vispar ihop allt. Bre sedan ut smeten i antingen en lånpanna, en rund form eller som jag gjorde i två stycken bakplåtspapper som du har vikt upp kanterna på (så blir det två bottnar). 

Nu börjar du med marängsmeten. Vispa äggulorna tills de blir ett vitt fluff. Vispa ner sockret, vaniljsockret och ättikan. Bre på smeten ovanpå sockerkakssmeten i formarna. Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.


När bottnarna är klara så vispar du grädden och hackar bären och frukterna i önskad form, jag hade grovhackade jordgubbar och hela hallon på. Bre på grädden på ena botten och strö på fyllning, placera den andra botten ovanpå och gör likadant med den. Ät fort om du gillar krispig tårta eller vänta ett tag om du gillar mer fuktig tårta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar