lördag 28 juni 2014

Pärlor

Jag berättade ju att jag var i en pärlaffär på min och Johans London-resa. Den var helt underbar! Jag brukar sällan köpa pärlor för de är så dyra, men i den här affären kunde man plocka på sig lite av varje utan att det blev speciellt dyrt i och med att det var styckepris. I vanliga fall måste man köpa en hel påse om det är något man vill ha!
Istället för att köpa pärlor på tex Panduro så brukar jag titta efter pärlhalsband och armband när vanliga affärer har rea, exempelvis på HM, Glitter eller Åhléns. Där kan man hitta fina pärlor som kan vara riktigt billiga! Eller så kan man leta på second handaffärer och loppisar. Där brukar det finnas gamla pärlhalsband för en tia eller så, och de pärlorna funkar ju utmärkt bra att återanvända!

De här armbanden köpte jag på rea, de kostade endast 35 kronor. De genomskinliga pärlorna är av glas så det var ett riktigt kap! 

Här är det senaste armbandet jag håller på med. Låset köpte jag i London. Jag använder pärltråd som tråd, men det går lika bra med vanlig tandtråd tycker jag.

 De slipade grön-blå pärlorna med svarta fläckar köpte jag i London, de stora röda kommer från en gammal bonad från Röda korset i Lule (sprättade loss alla pärlor och slängde resten). De blåa stora runda är från ett halsband som jag köpte på Indiska för länge sedan. Där ser ni, vilken blandning! Jag gillar när man återanvänder och blandar hejvilt, då betyder det man gör mer på något sätt.

Men även nytt kan vara fint! De här pärlorna fick jag av Johan när jag fyllde år. De små mellan har jag dock återanvänt. 

Om du vill börja med smyckestillverkning så råder jag dig att skaffa en sån här tång! Det är en radiotång från Clas Ohlsson. Den kostade 39 kronor när jag köpte den för massor av år sedan och jag har använt den mycket flitigt. Perfekt att ha om man gör exempelvis örhängen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar