Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg

tisdag 5 augusti 2014

Bestickburk!

Nu när jag har flyttat till ett eget hem så har jag insett att jag saknar vissa nödvändiga saker som ett hushåll bör ha. Ett exempel är dammsugare. Dyrt. Jag saknar även saker som behövs i köket såsom diskställ (finns ändå knappt någon plats för det), kastruller (har två iofs, borde räcka ett tag) samt.... Bestickburk! Eftersom att jag kommer att behöva lägga ut ganska mycket pengar på min nya lägenhet (är redan upp i ca 3000 kr, gulp) så tänkte jag att bestickburk är en sak som är hyffsat enkel att tillverka själv.

Jag använde mig av en konservburk, en spik och en hammare!

Hammare och spik.

Jag spikade helt enkelt hål i botten på burken, ett rejält gäng med hål, så att eventuellt vatten kan rinna ut. Det finns ju en viss risk för rostig burk, men om den rostar så har man nästan alltid en burk av något slag hemma att göra en ny bestickburk av! 

Botten på burken! Tog ca 5 minuter och var (typ) gratis.
Dagens tips!

söndag 13 juli 2014

Snapchat

Ja hörni, jag är en sån ungdom som använder Snapchat. För er som inte vet vad det är så kan jag berätta att det är en slags bildskickar-tjänst som man kan ha på sin telefon. Man använder den för att skicka bilder, filmer och meddelanden till sina vänner. Det roligaste är att rita roliga bilder och skicka till folk!
Här ser ni lite exempel på mina snapbilder:

 Kan ni gissa vilka figurer jag ska föreställa?
Facit finns längst ner i inlägget!








Facit: Batman, Dumbledore, Hedvig (Harry P:s uggla) och en random hund.

torsdag 10 juli 2014

Pimpa din basker!

 Det här är en gammal bild, men baskern har jag fortfarande kvar och använder flitigt under vintertid.
Som ni ser så har jag satt fast en stor garnboll mitt på toppen, på så sätt så blir baskern inte lika trist som innan. Nu är den riktigt festlig!
Bollen har jag gjort av garn som jag virade runt en pappersring (som man gjorde förr i tiden, ni vet).

lördag 28 juni 2014

Pärlor

Jag berättade ju att jag var i en pärlaffär på min och Johans London-resa. Den var helt underbar! Jag brukar sällan köpa pärlor för de är så dyra, men i den här affären kunde man plocka på sig lite av varje utan att det blev speciellt dyrt i och med att det var styckepris. I vanliga fall måste man köpa en hel påse om det är något man vill ha!
Istället för att köpa pärlor på tex Panduro så brukar jag titta efter pärlhalsband och armband när vanliga affärer har rea, exempelvis på HM, Glitter eller Åhléns. Där kan man hitta fina pärlor som kan vara riktigt billiga! Eller så kan man leta på second handaffärer och loppisar. Där brukar det finnas gamla pärlhalsband för en tia eller så, och de pärlorna funkar ju utmärkt bra att återanvända!

De här armbanden köpte jag på rea, de kostade endast 35 kronor. De genomskinliga pärlorna är av glas så det var ett riktigt kap! 

Här är det senaste armbandet jag håller på med. Låset köpte jag i London. Jag använder pärltråd som tråd, men det går lika bra med vanlig tandtråd tycker jag.

 De slipade grön-blå pärlorna med svarta fläckar köpte jag i London, de stora röda kommer från en gammal bonad från Röda korset i Lule (sprättade loss alla pärlor och slängde resten). De blåa stora runda är från ett halsband som jag köpte på Indiska för länge sedan. Där ser ni, vilken blandning! Jag gillar när man återanvänder och blandar hejvilt, då betyder det man gör mer på något sätt.

Men även nytt kan vara fint! De här pärlorna fick jag av Johan när jag fyllde år. De små mellan har jag dock återanvänt. 

Om du vill börja med smyckestillverkning så råder jag dig att skaffa en sån här tång! Det är en radiotång från Clas Ohlsson. Den kostade 39 kronor när jag köpte den för massor av år sedan och jag har använt den mycket flitigt. Perfekt att ha om man gör exempelvis örhängen!

onsdag 25 juni 2014

Pimpa dina skor!

Om du har ett par trista skor, eller om du har blivit less på dina gamla och vill piffa upp dom, så har jag här ett tips på hur!

Sy fast pärlor på dom! Dessa skor köpte jag på en rea en gång, men jag tyckte att de var lite trista. Jag bestämde mig då för att sy fast pärlor på skorna.

Det jag använde var:
Nål
Tråd
Sax
Pärlor

Du kan använda vad du vill att sy på, jag har även pimpat ett par skor med "diamanter" (likadana som de jag använde på blomsterhårbandet). Tänk bara på att sy fast hårt, för annars kan de lätt slitas av om man skulle råka fastna nånstans. Om man sen blir trött på blinget är det bara att sprätta bort det.
På det här sättet kan ett par skor varieras i oändlighet!
Lycka till!

lördag 21 juni 2014

Egen tvål!

Jag har kommit över ett recept på hur man går egen flytande tvål. Väldigt intressant för en sparsam människa som jag! Dessutom är det mer miljövänligt, så slipper man köpa på sig en massa plastflaskor m.m bara för att kunna tvätta sig.
Det är så enkelt att man tar en liten hårdtvål, jag har fått en av pappa som han plockade med sig från något hotell, och använder sig av den!

Tvålen jag kommer att använda

1. Riv tvålen med rivjärn ner i en bunke.
2. Häll på 2-3 liter kokhett vatten.
3. Rör om tills tvålrivet har löst upp sig.
4. Låt bunken stå över natten, då blir innehållet till en lagom geggig gegga.
5. Rör om geggan (det här är alltså tvålen).
6. He ner den nu flytande tvålen i valfria behållare, till exempel gamla shampoflaskor eller tvålpumpsflaskor. 

Ta-da! Du har nu gjort egen flytande tvål, billigt, enkelt, och bättre för miljön.
Jag ska sätta igång mitt tvåltillverkande när min nuvarande tvål har tagit slut, borde vara om någon vecka ungefär.

torsdag 19 juni 2014

Börsar

Som jag nämnde i inläggen om mig så hade jag tidigare en börs som jag gjort själv. Den använde jag i ca 5 år innan jag tyckte att det var dags att byta, snacka om bra kvalité! Trycket som är på börsarna har jag ritat själv och tryckt, det heter Mr.Basil´s garden. Jag använde en stor med grått tryck. Har en låda med börsar kvar, om någon skulle vara på jakt efter en ny plånka eller en present!


lördag 14 juni 2014

Toarulle-tips!

 Godkväll!
Nu ska ni få ett tips på vad man kan använda en vanlig tom toarulle till (förutom att göra smällkarameller av).

 Nämligen hållare till presentpapper! Presentpappersrullar har ju en tendens till att rulla upp sig = pappret blir förstört. Då kan man ta en toarulle, klippa rätt över och sätta fast runt presentpappersrullen. Om presentpappersrullarna är mindre än toarullen (som på bilden nedan) så behöver man ej klippa, dock har jag gjort det eftersom att presentpappersrullarna till en början var bredare, alltså behövdes en öppning i toarullen.

Andra saker som man kan använda gamla toarullar till är:
- Ställ dom i en låda och ha olika sladdar i varje rulle, så trasslar sladdarna ej ihop.
- Klipp av en ballong på hälften, trä över "toppen" av ballongen över ena sidan av rullen, tejpa fast ballongen och använd som rönnbärskanon (genom att he i ett rönnbär och sen dra bak ballongen och släppa)
Med mera!

torsdag 12 juni 2014

Blomsterhårbandet

DIY-Blomsterhårband!

Numera har det blivit rätt inne att pryda barret med blommor i olika former, speciellt hårband med blommor och blad ser man på var skalle i stan. Förra året gjorde jag ett blom-diadem, med det blev lite väl blommigt (såg lite ut som en hel sommaräng på knoppen) så nu provade jag att göra ett lite enklare hårband.

Det du behöver är:
- Tygbitar i önskar färg, jag använde mig av ulltyg som inte remsas upp i kanterna (hett tips).
- Sax, sytråd och nål.
- Bling-bling, exempelvis paljetter eller pärlor.
- Resårband. Jag tog det jag hade hemma, vanligt vitt. Det blir nog dock snyggare om man har ett i ungefär samma färg som blommorna eller sitt eget hår.

 Börja med att klippa ut önskade blomformer, klipp ut så många du vill ha. Du kan välja att exempelvis täcka hela bandet, bara ha några få på toppen eller göra som jag gjorde och ha ungefär halva bandet täckt.
 Jag valde att göra ljusgröna blommor med mörkgröna cirklar under, då skapas en blad-effekt plus att man då döljer resårbandet lite extra.
 Därefter börjar du sy ihop blommorna, dekorera med valfria dekorationer och sy sedan fast blommorna på resårbandet. Tänk på att sy fast dem så att de överlappar varandra litegrann, eftersom att resårbandet töjs något när du har det på huvudet.
 Sno bandet runt huvudet för att se hur snävt du vill ha det. Sy sedan ihop bandet med några stygn, gärna så osynligt så möjligt.
Nu har du ett blomsterhårband färdigt att användas!
Jag lägger upp bilder på hur jag matchar mitt senare, kanske efter midsommar eller någon annan festlig tillställning.
Lycka till!