torsdag 26 juni 2014

Rainbow cake! (Regnbågstårta)

När Johan fyllde 30 så gjorde jag en regnbågstårta åt honom (eftersom att han hade önskat det).
Nu ska ni få se hur jag gjorde. Gillar du inte karamellfärg är nog denna tårta inget för dig, men om du tycker att färg är toppen så har du hittat rätt!

Jag började med att baka två vanliga tårtbottnar, men jag delade upp smeten i små skålar. Jag färgade varje smetklick med karamellfärg i olika nyanser. Man får blanda själv för att få till rätt färg, jag använde blå, grön, röd och gul för att få till färgerna!
Sen hällde jag i smeterna i bakformen lite huller om buller. Alltså blev min kaka ingen klassisk regnbåge utan mer en blandning av färger, men det blev också snyggt.

Man kan även göra tunnare bottnar som är en färg var, om man tycker att det är festligt.

När jag hade bakat bottnarna klart så fyllde jag tårtan med chokladkräm och vaniljkräm. Sen klädde jag den med chokladkräm och dekorerade med non-stops (eller smarties eller vad det nu kan vara). Som ni ser skrev jag "J" med rött på. 

Tårtan blev väldigt hög!

Såhär såg den ut inuti...

Och såhär såg den ut uppskuren! Färgglatt och gott. Skulle dock haft lite mer fyllning i, men jag var rädd att färgerna inte skulle synas lika mycket då. Nästa gång kanske jag gör en färg försig!

Lycka till med din tårta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar