lördag 5 juli 2014

Gotland!

Nästa fredag ska jag fara till Gotland! Jag och pappa ska ta båten dit, sedan buss ner till Burgsvik där vi ska vara i en släktings stuga tillsammans med min lillebror Johan och hans mamma (aka pappas f.d sambo aka Marie).
Jag har varit på Gotland nästan varje år när jag var mindre (från kanske 10 och framåt? Minns inte). De två senaste åren var jag dock inte där med min familj utan med Johans (stor-Johan alltså, förvirrande jag vet). Nu ska ni få se lite bilder av hur mina två senaste Gotlandsresor har tett sig!


Det här var år 2012. Jag har min favoritt-shirt på mig som numera är slängd. Snyft!
Vi var hursomhelst på promenad runt om i Visby. Johan är ju från den stan så han fick ha lite sightseeing med mig och visa viktiga platser osv.

Gotlänningen på sin rätta ö.

Vi gick till glasskiosken i hamnen. Eller kiosk och kiosk, glassparadiset! Det här är bara en disk av minst tio lika stora till. Beslutsångesten är stor därinne. Rekommenderas dock! Mmmm

 Jag lekte turist. Var ju en turist så varför inte passa på.
 Det är ett måste att ta kort på fina blommor medans någon står och suckar bakom en. Men dom är ju så fina!
 En dag regnade det! Men stan är lika fin för det. Far dit.

 Jag fick tydligen inte skriva under bilden över den här matbilden, men där står iallafall jag och Johan och ser tjusiga ut.
Maten här åt vi på Bakfickan. Världens godaste mat var det! Rökt sik med pocherade vaktelägg och senapskräm. Det var ljuvligt!
 Nu är vi framme på år 2013! Ser ni så mycket äldre och visare Johan ser ut? Nu var han ju inte  20+ längre...

Tog självklart kort på fina blommor även det här året.

 En dag när Johan låg hemma och kräktes så for jag och hans mamma och pappa på en kulturell roadtrip. Bland annat till olika krukmakare.

Jag försökte ta en selfie med Johan, men eftersom att han är selfiehataren nummer ett så blev det såhär. Mycket snygg bild ändå! Om jag får säga det själv. Synd bara att jag fick mittbena.

Tyvärr så var det ganska kallt både 2012 och 2013 så det blev inget bad för oss. Men det ser ju fint ut!

Hälsade på min familj på södra delen av ön. Lill-Johan poserade på stenar.

Som ni ser. Här tror jag att han försökte antingen peka ut riktningen eller så leker han Lejonkungen.
En värld full av liv!



Maränger!

Jag fick en stor lust att baka maränger efter att jag hade gjort marängtårtan på midsommar, så jag gick ner i källaren och rotade fram min elvisp så att jag inte skulle behöva vispa handen av mig för att få till fluffigheten.

Nu kommer receptet!

Det som behövs:
2 äggvitor (spara gulorna)
1,5 dl strösocker
En liten skvätt citronsaft

Börja med att he allt i en bunke och rör ihop det. Håll bunken över en kastrull med kokande vatten (vattenbad) och rör om, smeten ska bli lite varmare än hand-varmt. Nästan bränna-sig-varm. När den är det tar du bort den från vattenbadet och vispar med elvispen som tusan tills smeten är fluffig. Väldigt fluffig! Sen klickar du ut smeten, eller spritsar i önskad form på ett bakplåtspapper och gräddar på 130 grader i ca 40 minuter. 

Mina maränger som jag klickade ut, ides inte leta fram en sprits.

Recept på vad du kan göra med äggulorna kommer sedan!

Soool!

Nu är sommaren här! Hoppas att den stannar.
Jag och Fanny har varit på flera checkpoint-turer, hittade massor! Nu har vi 40 stycken kvar (tills de släpper fler i augusti och september). Idag for jag på en liten tur själv, kom till två fina hagar. Det växte smultron där! Men de var inte så jättegoda faktiskt, inte som Hamnholmsmultronen... Men snart kanske jag får äta av dom. Ska till Lule om mindre än två veckor!


Idag hade jag och Miccan och Elvira picnic i Ekonomikumparken. Det märks att de flesta studenter har dragit från stan för det brukar vara fullt med folk i parken på soliga dagar och nu var det inte många där. Det var 29 grader i solen! Jag blev till och med lite brun. Det var en svensexa som spelade fotboll där också, men de hade krupit in i varsin jättestor badboll, så bara benen stack ut. Så de flög runt som vantar och studsade omkring. Såg väldigt roligt ut!

torsdag 3 juli 2014

Dagen!

Idag tog jag och Fanny en cykeltur till Boländerna. Vi besökte Röda Korset (som hade total utförsäljning, 90% rea på allt). Dock köpte vi ingenting där. Nu när jag flyttpackar så märker jag hur mycket saker jag har, för mycket! Efter RK for vi till Max för lunch. Sen vidare till Ikea, jag köpte gardiner till mitt nya hem (det hade jag faktiskt inte sen innan) och en väska. Väskan är bra att ha i flytten, och den kan vikas ihop så att den blir väldigt liten. Praktiskt!
Efter detta så for vi runt och samlade in checkpoints. Det slutade med en 1,5 timmars cykeltur. Trevligt! Nu har vi samlat in 39 av 89 checkpoints, imorgon ska vi gå på promenad och leta ännu flera.

Jag väntar under mossan

Dags för en bokrecension!


Titel:
Jag väntar under mossan
Författare:
Amanda Hellberg
Handling:Handlar om en flicka , ca 13 år, som är i Sverige över sommaren, i sin morfars hus ute i skogen. Hon och hennes föräldrar bor vanligtvis i Storbritannien men nu ska de spendera sommaren i gamla Sweden. Mamman och pappan far dock på en kryssning i Norge och lämnar flickan och morfadern i stugan. Genast börjar konstiga saker hända, övernaturliga viskningar om natten, supersnabb transportering under vatten och främlingar som stirrar på flickan från skogens mörka vrår. Flickans mormor försvann för 30 år sedan, spårlöst. Nu börjar bygden känna av att ytterligare något hemskt kommer att hända.
Boken var spännande och underhållande, men lite väl övernaturlig för min smak. Jag tycker att det inte brukar märkas så tydligt om böcker är ungdomsböcker (som denna) men nu kändes det ganska mycket som att jag läste något som var skrivet för liiite yngre personer.
Ett stort minus var att de som har korrekturläst boken inte har gjort ett speciellt bra jobb. Det var med flera felstavningar (exempelvis passsar - japp 3 S). Det gjorde att boken blev hackig att läsa då man fick stanna upp i texten.
Stor plus för det fina omslaget!
Poäng:
4/10

onsdag 2 juli 2014

SJ - Sveriges sämsta bolag?

Det blev ingen Stockholmsresa.
Det blev ingen bio.
Det blev ingen Anna.

Varför?

Jo, självklart på grund av SJ. Detta helvetets bolag.

Jag satt på tåget, nöjd och glad över att få komma iväg på en liten resa. Tågen har krånglat väldigt mycket mellan Uppsala och Stockholm, i flera veckor har det varit svammel och svårt att ta sig fram mellan dessa två städer. Allt på grund av SJ. Jag tänkte att nu borde de ha rett ut allt, tågen har gått som de ska i någon vecka och jag kan i godan ro luta mig tillbaka och låta mig transporteras till huvudstaden.

Ack! Så fel jag hade.

Ett utrop hördes, en minut efter att tåget skulle ha avgått: "Som ni märker står tåget stilla, detta är på grund av en olycka i Upplands Väsby. Det kan dröja ett tag innan tåget går igen". Inget mer. Hur länge är "ett tag"? Det kan vara flera timmar i SJ-tid!

Efter en stund hör jag, utifrån, "Tåget till Stockholm med avgångstid 15.11 är inställt". De har inte informerat om det inne i tåget, jag hade tur som satt vid ett öppet fönster och kunde höra det.

Jag går fram till en tågkonduktör.
Jag - Har ni någon aning om hur länge det här kommer att ta?.
Konduktören -  Nej.
Jag - Men hur ska vi som måste till Stockholm göra nu?
Konduktören - Jag vet inte.

Tack så mycket...

Sen ropas det ut i högtalarna att "Alla tåg mot Stockholm är inställda".

Ringer SJs kundtjänst.
"Du är på plats 52 i kön".

Går in på SJs hemsida.
Det står ingenting om det som har hänt.

Jag blev så himla arg att tårar sprutade ur mina ögon. För varje gång, VARJE GÅNG jag ska åka med SJ så är det något strul med tågen. De går som de ska ungefär 1 gång av 10, och det är ingen överdrift. Är det inte signalfel så är det urspårningar och är det inte tågkö så är det olyckor.

Olyckor är något jag kan förstå, det kan hända. Men VARFÖR kan de inte informera sina passagerare om vad som händer? VARFÖR kan de inte sätta in ersättningsbussar? VARFÖR kan de inte ta hand om sina passagerare och måna om att de åtminstone får veta om det är någon idé att vänta på att tåget ska gå?

JO! Därför att SJ är Sveriges sämsta bolag som totalt struntar i sina passagerare.
Jag hoppas verkligen att det blir ett maktskifte i höst som gör att mer pengar och kraft kan läggas på tågen. Så att man kanske kan få åka med ett tåg någon gång. Ett tåg som faktiskt GÅR!

Juli!

Nu är det juli!! Sommaren är här. Eller? Idag är det iallafall soligt och fint. Jag har  börjat packa i flyttkartonger, kommer bara att bo är i knappt två veckor till nu. Skönt!
Idag ska jag bege mig till Stockholm för att gå på bio med Anna. Det var länge sen jag var på bio. Sist tror jag att jag såg Hobbit 2! Eller kanske Gravity, om den kom efter Hobbiten. Minns ej.
Well, ha en bra dag allihopa!

Firar förresten 1 år med luggen! Hurra för oss.