onsdag 2 juli 2014

SJ - Sveriges sämsta bolag?

Det blev ingen Stockholmsresa.
Det blev ingen bio.
Det blev ingen Anna.

Varför?

Jo, självklart på grund av SJ. Detta helvetets bolag.

Jag satt på tåget, nöjd och glad över att få komma iväg på en liten resa. Tågen har krånglat väldigt mycket mellan Uppsala och Stockholm, i flera veckor har det varit svammel och svårt att ta sig fram mellan dessa två städer. Allt på grund av SJ. Jag tänkte att nu borde de ha rett ut allt, tågen har gått som de ska i någon vecka och jag kan i godan ro luta mig tillbaka och låta mig transporteras till huvudstaden.

Ack! Så fel jag hade.

Ett utrop hördes, en minut efter att tåget skulle ha avgått: "Som ni märker står tåget stilla, detta är på grund av en olycka i Upplands Väsby. Det kan dröja ett tag innan tåget går igen". Inget mer. Hur länge är "ett tag"? Det kan vara flera timmar i SJ-tid!

Efter en stund hör jag, utifrån, "Tåget till Stockholm med avgångstid 15.11 är inställt". De har inte informerat om det inne i tåget, jag hade tur som satt vid ett öppet fönster och kunde höra det.

Jag går fram till en tågkonduktör.
Jag - Har ni någon aning om hur länge det här kommer att ta?.
Konduktören -  Nej.
Jag - Men hur ska vi som måste till Stockholm göra nu?
Konduktören - Jag vet inte.

Tack så mycket...

Sen ropas det ut i högtalarna att "Alla tåg mot Stockholm är inställda".

Ringer SJs kundtjänst.
"Du är på plats 52 i kön".

Går in på SJs hemsida.
Det står ingenting om det som har hänt.

Jag blev så himla arg att tårar sprutade ur mina ögon. För varje gång, VARJE GÅNG jag ska åka med SJ så är det något strul med tågen. De går som de ska ungefär 1 gång av 10, och det är ingen överdrift. Är det inte signalfel så är det urspårningar och är det inte tågkö så är det olyckor.

Olyckor är något jag kan förstå, det kan hända. Men VARFÖR kan de inte informera sina passagerare om vad som händer? VARFÖR kan de inte sätta in ersättningsbussar? VARFÖR kan de inte ta hand om sina passagerare och måna om att de åtminstone får veta om det är någon idé att vänta på att tåget ska gå?

JO! Därför att SJ är Sveriges sämsta bolag som totalt struntar i sina passagerare.
Jag hoppas verkligen att det blir ett maktskifte i höst som gör att mer pengar och kraft kan läggas på tågen. Så att man kanske kan få åka med ett tåg någon gång. Ett tåg som faktiskt GÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar