lördag 5 juli 2014

Maränger!

Jag fick en stor lust att baka maränger efter att jag hade gjort marängtårtan på midsommar, så jag gick ner i källaren och rotade fram min elvisp så att jag inte skulle behöva vispa handen av mig för att få till fluffigheten.

Nu kommer receptet!

Det som behövs:
2 äggvitor (spara gulorna)
1,5 dl strösocker
En liten skvätt citronsaft

Börja med att he allt i en bunke och rör ihop det. Håll bunken över en kastrull med kokande vatten (vattenbad) och rör om, smeten ska bli lite varmare än hand-varmt. Nästan bränna-sig-varm. När den är det tar du bort den från vattenbadet och vispar med elvispen som tusan tills smeten är fluffig. Väldigt fluffig! Sen klickar du ut smeten, eller spritsar i önskad form på ett bakplåtspapper och gräddar på 130 grader i ca 40 minuter. 

Mina maränger som jag klickade ut, ides inte leta fram en sprits.

Recept på vad du kan göra med äggulorna kommer sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar