söndag 31 augusti 2014

Survivors!

Insparken är i full gång! Iår är vi veteraner, alltså de som är snäppet över faddrarna. Vi har pluggat halva tiden nu så nu anses vi kunna grejen, så att säga!
Temat för årets inspark är "Jordens undergång" och vi veteraner har som tema att vi överlevde undergången och bor kvar på den numera förvildade (typ) jorden (som alltså inte gick under). Vi är survivors!

Det finns även med sex stycken fadder och recce-lag. Jag tog mig friheten att ta kort på alla lag när vi hade stadsvandring i fredags, vi veteraner hade ansvar för olika stationer och vår station fanns vid Universitetshuset. Vi hade generalquiz! (Frågesport om de fyra personerna som leder hela insparken).
Här kommer några bilder på de olika lagen!

Lag Glimmer!

70-tellus!

Stjärnorna!

Totem!

Arkadia!

 Julkulan!

Bilder från Augusti!

Imorgon börjar skolan! Så nu är sommarlovet över. Jag har varit ledig i nästan TRE MÅNADER!!! Herreminje alltså, vars tog tiden vägen? Jag har fört över alla bilden från mobilen så nu tänkte jag visa er några stycken.

 Berget av saker som vi flyttade hit den 2/8! Numera är allt utplacerat och jag känner mig som hemma. Älskar att ha ett eget hem! Korridor är ju en bra uppfinning men eget hem är allra bäst. Så skönt att inte få kväljningar av att laga mat (pga lortigt kök). 

 Jag och Fanny åt middag på Snerkan! Sen gick vi på stadspromenad, här poserar jag vid slottsutsikten.

Fanny på restaurangen. Hon åt hamburgare och jag havspasta, det var inte så gott något av det men det var en trevlig kväll! 

En dag tog jag en morgonpromenad förbi kyrkan. 

En dag (eller några stycken) var det så fruktansvärt varmt! Över 40 grader i solen och nästan lika varmt i skuggan. Skönt! Saknar den värmen nu när det är kallt kallt.

Johan fyllde år och fick paket.

Fanny och jag letade checkpoints (som vanligt). 

Förra helgen var vi en sväng till Sigtuna! Fanny tog en jättesmickrande bild på mig när vi besökte en ruin. Nu är det kallt, som ni ser på min tjocktröja!

Fanny uppe i ett träd.

En av mina favoriträtter, grönsaker med dipp! Det vita på tallriken är mozzarellaost, det var 3 för 10 kr på Ica Väst! Älskar Ica Väst, dom har alltid rea på goda grejer. 

Det var allt för den här gången!

fredag 22 augusti 2014

Bokmålet. Hur går det?

Jag skrev tidigare om mitt mål med läsning i sommar, nämligen 7000 sidor. Nu är det lite mer än en vecka kvar av sommaren och jag börjar tro att jag inte kommer kunna nå mitt mål! Panik! Eller? Jag är ganska nöjd med min läsning trots allt.

Här är en lista på vilka böcker jag läst hitintills och hur många sidor varje bok har:



Harry Potter och fången från Azkaban - 531
Kranvridarna - 250
Surt sa räven om rabarbrena – 271
Rosengädda nästa - 349
Larma, Släcka, Rädda Rosengädda - 415
Hjärta av damm - 176
För alltid… - 200
Platt fall Lotta - 141
Jag väntar under mossan – 218
Det handlar om dig – 256
Lotta går till väders – 157
The complete Maus – 296
Kitty och den mystiska grottan – 185
Visning pågår – 400
Halva Harry Potter och halvblodsprinsen – 300
I maktens skugga – 364
Döden på Nilen – 282
Ligg lågt Jolly – 150
Agnes Cecilia en sällsam historia – 312
Skuggor på vattnet – 436
Heja Lotta - 159

Jösses! Vissa av de där böckerna känns det som att det var en evighet sen jag läste? Inte sant? Men sommaren är ju ganska lång. Känns lite som att det var i ett annat liv jag läste "Rosengädda"-böckerna. Ack och ve!
Hur som helst, tillsammans så är dessa böcker inte mindre än....

5848 sidor!

Jag har med andra ord endast 1152 sidor kvar. Det betyder att jag måste läsa 115 sidor per dag för att nå målet. Kan jag fixa det? Tror inte det. Tänker inte stressläsa heller. Vi får se hur det går!


Bloggdöden

Hej!
Jag har varit dålig på att blogga här. Har inte mycket att skylla på! Har visserligen varit borta på andra upptåg då och då men nåväl, ingen skada skedd! Nu ska bloggdöden vara över och allt kommer återuppstå. För vem vet hur länge...
Som plåster på såren så får ni här se en fin lista jag fyllt i, listan är hittad hos bloggaren Egoina!

Hur mår du?
- Bara fint! Fryser dock ganska mycket, det är kallt i Uppsala nu och elementen har inte slagits på ännu. Men inombords mår jag bra!

Vad var sämst med sommaren?
-Bristen på sommarjobb! Så har känt mig lite fattig. Tycker även att det var trist att sommaren var så kort! En månad (ungefär) av supervärme, innan och efter det så har det varit superkallt!

Vad var det bästa med sommaren?
-Månaden med värme! Även om man svettades lite mycket ibland... men då kändes det som riktig sommar. Även Londonresan, Luleresan och flytten ligger i topp!

Vad funderar du på just nu?
- Funderar över hur mina två tröjor jag tvättade igår kan vara helt beströsslade av (antagligen) tvättmedel!? Jag hade pyttelite tvättmedel och ändå flyger det vitt pulver omkring tröjorna som aldrig förr. Måste nog vädra dom ordentligt...

Senaste köp?
-Cykellagning, fick punka!

Vad ser du mest fram emot med hösten?
- Skolan! Faktiskt. Ser ram emot NO och SO, ska bli kul. Även koftor och mörka kvällar lockar. Men inte för snart!

Gjorde du något nytt i sommar som du inte gjort förut?
- Flyttade till förstahandskontraktslägenhet. Reste utomlands med Johan.

Vad står det i dina tre senaste sms:
- "Haha naw!", "Hahaha ja faktiskt" och "Haha det var typ dagens roligaste". Jag verkar skratta mycket i sms?

Dagens tråkigaste?
- Betala för punktering? Fast jag lyckades pruta så det var rätt kul ändå.

Vad skrattade du senast åt?
-Att jag var trög och inte fattade ett smack av vad Sofie skrev på sms.

Vad har du ätit idag?
-Yoghurt, jordnötssmör, en macka. Ska senare äta grönsaker med dipp och eventuellt lite spagetti!

And that´s all I have to say about that

onsdag 6 augusti 2014

Rök...

Som ni vet så pågår det en skogsbrand. Nu har röken kommit ända hit! Det är dimmigt och luktar väldigt stark av brand. Huja! Det är läskigt. Hoppas att vinden byter riktning snart för det går inte att ha öppna fönster nu... hoppas att det börjar regna en massa också så att elden kan släckas en gång för alla!

Idag har jag burit ner de sista sakerna i källaren, skönt! Lägenheten är snart helt iordninggjord. När den är färdigfixad så ska jag lägga upp några bilder så ni får se hur det ser ut! Min kompis Miccan kom även förbi en sväng idag för att inspektera.

Nu är det dags för läsning! Har fortfarande några tusen sidor kvar till mitt mål... vet inte om jag kommer hinna nå det! Men hoppas...

Det här är ioförsig ett moln men kan tänka mig att röken ser ut ungefär såhär där borta...

tisdag 5 augusti 2014

Norrut och vidare!

 Ja men hörni! Dags för ett inlägg om vår tripp norrut. Vi for uppåt i bil, pappa, bror Kalle och bror Johan kom och hämtade upp mig och Fanny i Uppsala vad ca kl 10 på morgonen en solig sommardag. Tydligen så hade alla lyckats ta på sig likadana kläder. Inte så svårt ioförsig då alla i den här familjen är förtjusta i randigt... Jag hade dock på mig ett linne med ankare på. Typiskt!
Resan upp tog ungefär 12 timmar, den gick väldigt bra!

Pappa och Johan hade köpt soft airguns som de sköt på varandra med (obs utomhus och i full skyddsmundering). Vi tyckte att det passade sig med ett kort på randiga familjen hållandes i vapen. Som ni ser är Fanny utrustad med en dolk.

Som ni vet så badade vi väldigt mycket i Lule! Det var så varmt! Varmt i vattnet och varmt i luften, helt underbart.  När vi inte badade så satt vi ofta ute på balkongen och läste, stickade eller spelade kort! Balkong är livet. Speciellt balkong med utsikt över hela stan!

En dag var vi och plockade hjortron utanför Morjärv. Inte en enda mygga! Däremot bromsar. 

Fanny ville testa hur det kändes att bli skjuten så pappa fick peppra henne medans hon sprang runt och tjoade. Kändes tydligen inte alls (i dom där kläderna). Märker för övrigt att jag har väldigt många bilden där diverse familjemedlemmar poserar med vapen av olika slag. Undrar vilka signaler det sänder ut?

Här ser ni Johan, Fanny och Kalle som beundrar utsikten.

 Sen for vi hem med flyg. Fanny fotade moln. Vackert!
Nästa inlägg norrifrån handlar om vår resa till Kalix! Tror jag minsann...

Bestickburk!

Nu när jag har flyttat till ett eget hem så har jag insett att jag saknar vissa nödvändiga saker som ett hushåll bör ha. Ett exempel är dammsugare. Dyrt. Jag saknar även saker som behövs i köket såsom diskställ (finns ändå knappt någon plats för det), kastruller (har två iofs, borde räcka ett tag) samt.... Bestickburk! Eftersom att jag kommer att behöva lägga ut ganska mycket pengar på min nya lägenhet (är redan upp i ca 3000 kr, gulp) så tänkte jag att bestickburk är en sak som är hyffsat enkel att tillverka själv.

Jag använde mig av en konservburk, en spik och en hammare!

Hammare och spik.

Jag spikade helt enkelt hål i botten på burken, ett rejält gäng med hål, så att eventuellt vatten kan rinna ut. Det finns ju en viss risk för rostig burk, men om den rostar så har man nästan alltid en burk av något slag hemma att göra en ny bestickburk av! 

Botten på burken! Tog ca 5 minuter och var (typ) gratis.
Dagens tips!