måndag 30 juni 2014
Promenad med Fanny
Förut var jag och Fanny på en promenad längs Fyrisån. Det är ett hett tips för alla Uppsalabor! Ån är lång och man kan gå så långt man vill. Den går både igenom stan och i gröna områden, förbi camping och kolonilotter och det är allmänt fint runt omkring den.
Som ni ser på bilderna så var Fanny mycket peppad på promenad. Hon (den lyckosten) har ett sommarjobb så hon var nog glad att bli utsläppt för en stund.
söndag 29 juni 2014
Söndagkväll
Hallå alla trogna bloggläsare!
Idag är jag liiite mindre förkyld. Provade Johans nässpray igår och det var så välfungerande att min näsa har varit andningsbar i flera timmar! Först nu på kvällskvisten började den klogga igen... Informationen flödar!
Idag har jag:
Svängt runt lite på stan med Johan
Promenerat med Fanny samt handlat mat
Varit på lägenhetsvisning med min vän Elvira (inte för oss utan för vår vän som är i Skåne nu)
Varit hemma och slöat
Imorgon ska jag hjälpa Miccan att flytta, det ska bli skoj!
Då kommer även en veckans-planer-lista upp.
Ha en bra kväll!
Idag är jag liiite mindre förkyld. Provade Johans nässpray igår och det var så välfungerande att min näsa har varit andningsbar i flera timmar! Först nu på kvällskvisten började den klogga igen... Informationen flödar!
Idag har jag:
Svängt runt lite på stan med Johan
Promenerat med Fanny samt handlat mat
Varit på lägenhetsvisning med min vän Elvira (inte för oss utan för vår vän som är i Skåne nu)
Varit hemma och slöat
Imorgon ska jag hjälpa Miccan att flytta, det ska bli skoj!
Då kommer även en veckans-planer-lista upp.
Ha en bra kväll!
Citronbrownies!
Det här receptet hittade jag på Spiderchicks blogg! Gillar kakor och sånt med citronsmak så jag bestämde mig för att prova det, och det blev väldigt gott! Det kanske till och med hade varit ännu godare med någon slags fluffigare glasyr eller frosting... Men den här glasyren var också väldigt god.
Recept:
3,5 dl mjöl
3.5 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
150 gr smör
3 ägg
1 burk kondenserad mjölk
4 msk saft från en citron
Rivet skal av en citron
Smält smöret och he i en bytta. Blanda ner ägg, kondenserad mjölk, citronsaft och rivet citronskal. Det ska inte vispas utan blandas ihop förhand. Blanda mjöl, socker, salt och vaniljsocker i en annan bunke och rör sen ner det i smör-ägg-smeten. Klä in en långpanna med bakplåtspapper, ca 20x30 cm. Grädda ca 25 minuter i 175 grader.
Glasyr
3 dl florsocker
Saften från en hel citron
Blanda florsocker och citronsaft. Bre på glasyren på kakan när den har svalnat lite. Skär upp i rutor. Käka!
lördag 28 juni 2014
Pärlor
Jag berättade ju att jag var i en pärlaffär på min och Johans London-resa. Den var helt underbar! Jag brukar sällan köpa pärlor för de är så dyra, men i den här affären kunde man plocka på sig lite av varje utan att det blev speciellt dyrt i och med att det var styckepris. I vanliga fall måste man köpa en hel påse om det är något man vill ha!
Istället för att köpa pärlor på tex Panduro så brukar jag titta efter pärlhalsband och armband när vanliga affärer har rea, exempelvis på HM, Glitter eller Åhléns. Där kan man hitta fina pärlor som kan vara riktigt billiga! Eller så kan man leta på second handaffärer och loppisar. Där brukar det finnas gamla pärlhalsband för en tia eller så, och de pärlorna funkar ju utmärkt bra att återanvända!
De här armbanden köpte jag på rea, de kostade endast 35 kronor. De genomskinliga pärlorna är av glas så det var ett riktigt kap!
Här är det senaste armbandet jag håller på med. Låset köpte jag i London. Jag använder pärltråd som tråd, men det går lika bra med vanlig tandtråd tycker jag.
De slipade grön-blå pärlorna med svarta fläckar köpte jag i London, de stora röda kommer från en gammal bonad från Röda korset i Lule (sprättade loss alla pärlor och slängde resten). De blåa stora runda är från ett halsband som jag köpte på Indiska för länge sedan. Där ser ni, vilken blandning! Jag gillar när man återanvänder och blandar hejvilt, då betyder det man gör mer på något sätt.
Men även nytt kan vara fint! De här pärlorna fick jag av Johan när jag fyllde år. De små mellan har jag dock återanvänt.
Om du vill börja med smyckestillverkning så råder jag dig att skaffa en sån här tång! Det är en radiotång från Clas Ohlsson. Den kostade 39 kronor när jag köpte den för massor av år sedan och jag har använt den mycket flitigt. Perfekt att ha om man gör exempelvis örhängen!
fredag 27 juni 2014
Förkyld...
Japp, ingen tvekan längre. Är snorig och allmänt hängig. Men halsontet känns knappt idag så det är nog (ta i trä) en snabbversion. Hoppas att jag är frisk till imorron, så att jag och Fanny kan fara på cykelutflykt! Idag ser mina planer ut såhär:
Vila
Kolla på Rederiet
Vila
Kolla på Orange is the new black
Vila
Kolla på svtflow och äta mat
Vila
osv...
Vila
Kolla på Rederiet
Vila
Kolla på Orange is the new black
Vila
Kolla på svtflow och äta mat
Vila
osv...
Stabbyspåret
Ett ställe som jag ofta promenerar och ibland springer på är Stabbyspåret. Vet inte om det heter så på riktigt men jag tror det. Det ligger i Stabby och är ett promenadspår iallfall!
Det är en väldigt bra plats att motionera på, finns en massa olika vägar att gå och man befinner sig både på väg, i skog och på äng.
De här bilderna tog jag när jag promenerade runt där häromkvällen! Såg en harpalt skutta förbi. Hann dock inte fota den.
torsdag 26 juni 2014
Förkyld?
Har jag blivit förkyld? Jag har ont i halsen och är snorig. Jobbigt halsont som känns liksom torrt. Urk! Gurglade whisky imorse som jag tänkte skulle döda eventuella bakterier eller annat som satt i halsen. Tror inte att det funkade. Men kanske lite!
Idag hade jag som plan att fara till Röda korset och kyrkans loppis, men tänkte att det kanske inte är så bra att cykla mycket när jag är halvsjuk. Istället for jag till Myrorna och Capellas loppis. Köpte två nästan nya Harry Potter-böcker för 20 kr styck! Senare kanske jag lägger upp ett Uppsala-loppis-inlägg...
Sen har jag tvättat och planterat lite frön, vilken produktiv sjuk-dag.
Igår bakade jag bullar och citronbrownies. Recept kommer sen!
Idag hade jag som plan att fara till Röda korset och kyrkans loppis, men tänkte att det kanske inte är så bra att cykla mycket när jag är halvsjuk. Istället for jag till Myrorna och Capellas loppis. Köpte två nästan nya Harry Potter-böcker för 20 kr styck! Senare kanske jag lägger upp ett Uppsala-loppis-inlägg...
Sen har jag tvättat och planterat lite frön, vilken produktiv sjuk-dag.
Igår bakade jag bullar och citronbrownies. Recept kommer sen!
Citronbrownisarna! (Eller blondies som de även kallas)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
.jpg)














