torsdag 4 september 2014

"Jenny poserar på olika höjder"

I helgen  var jag i Stockholm och umgicks med delar av familjen. Vi var bland annat på Skansen och högst uppe på Hammarbybacken. Därav namnet på det här inlägget. Jag poserade på toppen av berget på Skansen och uppe på skidbacken i Hammarby sjöstad. Den senare var läskigast, usch och fy det var några galningar där som åkte cykel ner för berget! Tokar! Jag fick svindel av att stå fem meter från stupet och dom bara kastade sig ut. Nåväl, vi kom ner oskadda som tur var.
På bilden här nedanför ser ni alltså mig, Tele2arena och Globen. Tre magnifika skapelser! Nu är det nog dags att sova...


tisdag 2 september 2014

Besök av moster!

Vi har haft besök av vår moster! Jag kanske har hunnit med ett och annat i sommar ändå? Först var vi i Uppsala i ett par dagar, gick runt och såg sevärdheter och sånt ni vet. Men då lyckades jag tydlige inte med att ta några kort? Eller så är dom på kameran (det här är mobilkort).
Efter Uppsala for vi till Stockholm! Vi bodde på ett hotell vid Hötorget, här ser ni Fanny i den perfekta fönsternischen. Det var helt underbart att sitta där och kolla ut över torget!

Det här var vår utsikt på morgonen.

Och det här var kvällsutsikten. Förstår ni vilket jobb dom som arbetar med frukt och blomförsäljning gör? Dom kom dit tidigt på morgonen och bygger upp hela alltet, sen på kvällen packar dom ihop allt och drar iväg med sina små kuber. Dag ut och dag in! Hoppas att dom tjänar bra...

Vi var bland annat på Nordiska museet och såg utställningen om ränder. Upptäckte att en bekant till mig hade med en skål på utställningen, imponerande!


 Moster Mia på en av Nordiskas balkonger! Nedan ser ni mig på samma balkong.

Sen tillbaka till hotellet och fönstersitta litegrann...

Åka båt-selfie! Tycker att jag ser lite vindögd ut? Måste vara en synvilla... hehe.
So Long!

måndag 1 september 2014

Sommaren är slut. Läsningen är över.

Sista sommarboken är nu utläst! Jag klarade 6538 sidor. Det duger bra tycker jag! Nu är det dags att börja läsa kurslitteratur istället, jag hoppas att den kommer var intressant och lagom lättläst.
Idag hade vi upprop. Vi fick veta att vi kommer att ha lektioner på i princip alla ställen som man kan ha lektioner på som hör till Uppsala Universitet. Spännande! På fredag ska vi på utflykt till Gamla Uppsala. Bra start på terminen!

Draksvanstårta!

Som ni såg i förra inlägget så har Johan fyllt år, jag gjorde då en draksvanstårta åt honom!
Såhär gör man det, för er som vill veta:

1. Baka en rulltårta, det finns recept i tex Sju sorters kakor. Jag gjorde en med hallonsyltsfyllning.
2. Vispa grädde, blanda i lite vaniljkräm och lite hallon. Bre blandningen på rulltårtan.
3. Klä in tårtan med marsipan!
4. Måla på drakfjäll med grön karamellfärg.
5. Sätt ett hallon på fram och baksidan av tårta, så ser det ut som svälja benet i genomskärning (ungefär).

Äääääät!
 

söndag 31 augusti 2014

Survivors!

Insparken är i full gång! Iår är vi veteraner, alltså de som är snäppet över faddrarna. Vi har pluggat halva tiden nu så nu anses vi kunna grejen, så att säga!
Temat för årets inspark är "Jordens undergång" och vi veteraner har som tema att vi överlevde undergången och bor kvar på den numera förvildade (typ) jorden (som alltså inte gick under). Vi är survivors!

Det finns även med sex stycken fadder och recce-lag. Jag tog mig friheten att ta kort på alla lag när vi hade stadsvandring i fredags, vi veteraner hade ansvar för olika stationer och vår station fanns vid Universitetshuset. Vi hade generalquiz! (Frågesport om de fyra personerna som leder hela insparken).
Här kommer några bilder på de olika lagen!

Lag Glimmer!

70-tellus!

Stjärnorna!

Totem!

Arkadia!

 Julkulan!

Bilder från Augusti!

Imorgon börjar skolan! Så nu är sommarlovet över. Jag har varit ledig i nästan TRE MÅNADER!!! Herreminje alltså, vars tog tiden vägen? Jag har fört över alla bilden från mobilen så nu tänkte jag visa er några stycken.

 Berget av saker som vi flyttade hit den 2/8! Numera är allt utplacerat och jag känner mig som hemma. Älskar att ha ett eget hem! Korridor är ju en bra uppfinning men eget hem är allra bäst. Så skönt att inte få kväljningar av att laga mat (pga lortigt kök). 

 Jag och Fanny åt middag på Snerkan! Sen gick vi på stadspromenad, här poserar jag vid slottsutsikten.

Fanny på restaurangen. Hon åt hamburgare och jag havspasta, det var inte så gott något av det men det var en trevlig kväll! 

En dag tog jag en morgonpromenad förbi kyrkan. 

En dag (eller några stycken) var det så fruktansvärt varmt! Över 40 grader i solen och nästan lika varmt i skuggan. Skönt! Saknar den värmen nu när det är kallt kallt.

Johan fyllde år och fick paket.

Fanny och jag letade checkpoints (som vanligt). 

Förra helgen var vi en sväng till Sigtuna! Fanny tog en jättesmickrande bild på mig när vi besökte en ruin. Nu är det kallt, som ni ser på min tjocktröja!

Fanny uppe i ett träd.

En av mina favoriträtter, grönsaker med dipp! Det vita på tallriken är mozzarellaost, det var 3 för 10 kr på Ica Väst! Älskar Ica Väst, dom har alltid rea på goda grejer. 

Det var allt för den här gången!

fredag 22 augusti 2014

Bokmålet. Hur går det?

Jag skrev tidigare om mitt mål med läsning i sommar, nämligen 7000 sidor. Nu är det lite mer än en vecka kvar av sommaren och jag börjar tro att jag inte kommer kunna nå mitt mål! Panik! Eller? Jag är ganska nöjd med min läsning trots allt.

Här är en lista på vilka böcker jag läst hitintills och hur många sidor varje bok har:



Harry Potter och fången från Azkaban - 531
Kranvridarna - 250
Surt sa räven om rabarbrena – 271
Rosengädda nästa - 349
Larma, Släcka, Rädda Rosengädda - 415
Hjärta av damm - 176
För alltid… - 200
Platt fall Lotta - 141
Jag väntar under mossan – 218
Det handlar om dig – 256
Lotta går till väders – 157
The complete Maus – 296
Kitty och den mystiska grottan – 185
Visning pågår – 400
Halva Harry Potter och halvblodsprinsen – 300
I maktens skugga – 364
Döden på Nilen – 282
Ligg lågt Jolly – 150
Agnes Cecilia en sällsam historia – 312
Skuggor på vattnet – 436
Heja Lotta - 159

Jösses! Vissa av de där böckerna känns det som att det var en evighet sen jag läste? Inte sant? Men sommaren är ju ganska lång. Känns lite som att det var i ett annat liv jag läste "Rosengädda"-böckerna. Ack och ve!
Hur som helst, tillsammans så är dessa böcker inte mindre än....

5848 sidor!

Jag har med andra ord endast 1152 sidor kvar. Det betyder att jag måste läsa 115 sidor per dag för att nå målet. Kan jag fixa det? Tror inte det. Tänker inte stressläsa heller. Vi får se hur det går!