lördag 14 juni 2014

Toarulle-tips!

 Godkväll!
Nu ska ni få ett tips på vad man kan använda en vanlig tom toarulle till (förutom att göra smällkarameller av).

 Nämligen hållare till presentpapper! Presentpappersrullar har ju en tendens till att rulla upp sig = pappret blir förstört. Då kan man ta en toarulle, klippa rätt över och sätta fast runt presentpappersrullen. Om presentpappersrullarna är mindre än toarullen (som på bilden nedan) så behöver man ej klippa, dock har jag gjort det eftersom att presentpappersrullarna till en början var bredare, alltså behövdes en öppning i toarullen.

Andra saker som man kan använda gamla toarullar till är:
- Ställ dom i en låda och ha olika sladdar i varje rulle, så trasslar sladdarna ej ihop.
- Klipp av en ballong på hälften, trä över "toppen" av ballongen över ena sidan av rullen, tejpa fast ballongen och använd som rönnbärskanon (genom att he i ett rönnbär och sen dra bak ballongen och släppa)
Med mera!

Hittaut!

 Fanny under en checkpointletarrunda.
Hallå!
Nu ska jag tipsa om en rolig sak som man lätt kan viga en halv dag åt, nämligen orienteringsutmaningen Hittaut! I Uppsala, och på flera andra ställen, så har man låtit sätta ut massor av checkpoints (kontroller) som folk kan leta efter och sedan skriva in på hemsidan hittaut.nu. Där kan man vinna fina priser, det sker en lottning varje månad där ett gäng vinnare får bland annat presentkort. Förra året vann faktiskt jag ett presentkort på Alewalds, en friluftsaffär här i stan.
Men det roligaste med den här utmaningen är inte att man kan vinna saker utan att fara runt i och utanför stan och leta efter kontroller! Jag har fått se så många fina platser som jag inte annars hade sett, och fått tips om bra utflyktsmål och promenadrundor. Så börja leta du med! Jag och min syster Fanny brukar cykla runt och leta, men man kan lika gärna gå eller springa eller ta sig fram på valfritt sätt. Kartor som visar vars man ska leta kan man hitta lite här och där exempelvis på gymmet eller i affärer (dom är såklart gratis).
Så ut med er och sätt igång att leta!
Heja!

Såhär kan kontrollerna se ut. Nu fick ni en "gratis" också!

fredag 13 juni 2014

Flytt på gång

Jag ska flytta!

Igår fick jag veta att jag har fått förstahandskontrakt på en etta. Hipp hipp och hurra! Jag kommer alltså att byta ut mitt nuvarande sunkiga korridorshem mot en egen lägenhet med egen dusch, eget kök och tre fönster. Lägenheten är nämligen en hörnlägenhet med utsikt mot en grönskande innergård. Den ligger på andra våningen och själva huset är placerat lite närmare stan än vad jag nu bor. Det kan inte bli bättre!
Såhär kommer jag att bo inom en snar framtid! Underbart! Hejdå korridoren, hejdå diskbergen, hejdå håriga dusch.
Nu är det dags att börja packa...

torsdag 12 juni 2014

Blomsterhårbandet

DIY-Blomsterhårband!

Numera har det blivit rätt inne att pryda barret med blommor i olika former, speciellt hårband med blommor och blad ser man på var skalle i stan. Förra året gjorde jag ett blom-diadem, med det blev lite väl blommigt (såg lite ut som en hel sommaräng på knoppen) så nu provade jag att göra ett lite enklare hårband.

Det du behöver är:
- Tygbitar i önskar färg, jag använde mig av ulltyg som inte remsas upp i kanterna (hett tips).
- Sax, sytråd och nål.
- Bling-bling, exempelvis paljetter eller pärlor.
- Resårband. Jag tog det jag hade hemma, vanligt vitt. Det blir nog dock snyggare om man har ett i ungefär samma färg som blommorna eller sitt eget hår.

 Börja med att klippa ut önskade blomformer, klipp ut så många du vill ha. Du kan välja att exempelvis täcka hela bandet, bara ha några få på toppen eller göra som jag gjorde och ha ungefär halva bandet täckt.
 Jag valde att göra ljusgröna blommor med mörkgröna cirklar under, då skapas en blad-effekt plus att man då döljer resårbandet lite extra.
 Därefter börjar du sy ihop blommorna, dekorera med valfria dekorationer och sy sedan fast blommorna på resårbandet. Tänk på att sy fast dem så att de överlappar varandra litegrann, eftersom att resårbandet töjs något när du har det på huvudet.
 Sno bandet runt huvudet för att se hur snävt du vill ha det. Sy sedan ihop bandet med några stygn, gärna så osynligt så möjligt.
Nu har du ett blomsterhårband färdigt att användas!
Jag lägger upp bilder på hur jag matchar mitt senare, kanske efter midsommar eller någon annan festlig tillställning.
Lycka till!

Ny blogg!

Hej och välkommen till min nya blogg!
Som du ser i beskrivningen så kommer den här bloggen handla om vad jag hittar på under sommaren, nu när jag är ledig.
De första inläggen kommer bland annat att handla om:
- Hur man gör ett blomsterhårband
- Min och Johans (min karl/pojkvän) resa till London
- Tips om hur man kan använda en tom toarulle
- Orienteringsutmaningen Hittaut
Hoppas att du gillar vad du läser!
So Long!
/Jenny